Analisis Kepuasan Pengguna Mobile JKN Di Kantor Cabang BPJS Kesehatan Kabupaten Grobogan

  • Dena Nur Rahmatika Universitas Ivet
  • Rani Tiara Desty Poltekkes Kemenkes Surakarta
  • Lindra Anggorowati Universitas Negeri Semarang

Abstract

Grobogan residents feel burdened by the registration procedure which takes a long time. The research aims to determine the relationship between the success of the information system and the satisfaction of Mobile JKN users at the Grobogan Regency BPJS Health Branch Office. The method uses a cross-sectional quantitative approach. Data analysis used the Chi-square test. The success of the Mobile JKN system, the result of the system quality variable, is that there is no relationship because the p-value is 0.262. The result of the information quality variable is that there is no relationship because the p-value is 0.361. The result of the service quality variable is that there is no relationship because the p-value is 0.771. The result of the variable system use is that there is no relationship because the p-value is 0.57. The result of the user profit variable is that there is no relationship because the p-value is 0.57. The five information system success variables have no relationship with Mobile JKN user satisfaction at the BPJS Health Branch Office because the p-value is <0.05. Suggestions from BPJS Health Grobogan Regency Branch can improve the JKN Mobile application services.

References

Achmad Setiawan, Sunarto, D., & Santoso, R. (2017). Analisis Kesuksesan Rail Document System (RDS) Pada Pegawai PT.KAI DAOP 8 Surabaya Dengan Menggunakan Metode Delone dan McLean. JSIK, 6(10), 1–10.
Amarin, S., & Wijaksana, T. I. (2021). Pengaruh Kualitas Sistem , Kualitas Informasi , dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Konsumen ( Studi Pada Pengguna Aplikasi Berrybenka di Kota Bandung ). Business Management Analysis Journal (BMAJ), 4(1), 37–52.
Angelita, M., Lukman, S., & Tahir, I. (2021). Inovasi Dan Efektivitas Pelayanan Melalui Mobile JKN Pada BPJS Kesehatan Di Jakarta Selatan. Medium, 9(2), 292–305. https://doi.org/10.25299/medium.2021.vol9(2).10073
Annisa, N., Pradana, D. S., & Suharso, W. (2020). Evaluasi Aplikasi Mobile Jaminan Kesehatan Nasional (JKN) di Kota Malang Ditinjau Dari Aspek Usability. Jurnal Repositor, 2(12), 1689–1699.
Anwar, S. (2022). Kepesertaan BPJS Kesehatan di Grobogan Masih 76 Persen. Diambil 7 Juli 2023, dari https://info-muria.murianews.com/saiful-anwar/277376/kepesertaan-bpjs-kesehatan-di-grobogan-masih-76-persen
Bancin, Y. S., Nabela, D., & Jihad, F. F. (2023). Hubungan Kualitas Informasi Mobile Jkn Dengan Kepuasan Pengguna pada Tenaga Kerja Pukesmas Meureubo Aceh Barat. PREPOTIF: Jurnal Kesehatan Masyarakat, 7(1), 1132–1138.
Hapsari, W. D., Kiki, N., & Riniasih, W. (2019). Analisis Minat Masyarakat Dalam Keikutsertaan Bpjs Kesehatan Di Kecamatan Gabus Kabupaten Grobogan. In Seminar Nasional UNRIYO (hal. 284–295).
Julianti, A., & Markam, H. (2023). Kepuasan Pengguna Mobile JKN menggunakan Delone dan Mclean Framework. Health Information?: Jurnal Penelitian, 15(2), 1–8.
Khotimah, N. (2022). Pengaruh Kualitas Sistem, Kualitas Layanan, Dan Kualitas Informasi Pada Aplikasi Mobile JKN Terhadap Kepuasan Peserta BPJS Kesehatan Di Wilayah Jabodetabek. Jurnal Akuntansi dan Manajemen Bisnis, 2(2), 69–76. https://doi.org/10.56127/jaman.v2i2.182
Khusna, A., Ridwandono, D., & Pratama, A. (2021). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Dan Penggunaan Berkelanjutan Aplikasi Mobile Jkn Di Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Informatika dan Sistem Informasi (JIFoSI), 2(2), 152–161.
Narmansyah, S., Rahmadani, S., Arifin, M. A., Thaha, R. M., Administrasi, D., & Kesehatan, K. (2022). Analisis Pemanfaatan Sistem Informasi JKN Mobile Di Kota Makassar. In SEHATRAKYAT (Jurnal Kesehatan Masyarakat) (Vol. 1, hal. 196–204). https://doi.org/10.54259/sehatrakyat.v1i3.1082
Pratiwi, P. M. D. A. W. (2023). Analisis Kualitas Pelayanan Kesehatan Terhadap Survei Kepuasan Masyarakat (SKM) Di Poli KIA Puskesmas X Demak. FASKES: Jurnal Farmasi, Kesehatan Dan Sains, 1(3), 94–107. https://doi.org/https://doi.org/10.32665/faskes.v1i3.2283
Putra, B. K., Dewi, R. M., Fadilah, Y. H., & Roziqin, A. (2021). Reformasi Birokrasi dalam Pelayanan Mobile JKN di Kota Malang. Jurnal Ilmiah Publika, 9(1), 1–13.
Sriwahyuni, E., Hudayah, S., & Kuleh, J. (2019). Studi empiris tentang hubungan langsung kualitas layanan dan kepuasan pelanggan terhadap loyalitas pelanggan. Jurnal Ilmu Manajemen Mulawarman (JIMM), 4(1).
Wara, L. S., Kalangi, L., & Gamaliel, H. (2021). Pengujian Model Kesuksesan Sistem Informasi DeLone dan McLean Pada Sistem Aplikasi Pemeriksaan (SIAP) di Badan Pemeriksaan Keuangan Republik Indonesia Perwakilan Provinsi Sulawesi Utara. Jurnal Riset Akuntansi dan Auditing (GOODWILL), 12(1), 1–15.
Wardiah, R., Izhar, M. D., & Lanita, U. (2022). Studi Efektivitas Aplikasi Mobile Jkn Pada Peserta Jaminan Kesehatan Nasional (JKN) Kota Jambi. Jurnal Endurance, 7(3), 607–614. https://doi.org/10.22216/jen.v7i3.1664
Published
2024-12-16
How to Cite
RAHMATIKA, Dena Nur; DESTY, Rani Tiara; ANGGOROWATI, Lindra. Analisis Kepuasan Pengguna Mobile JKN Di Kantor Cabang BPJS Kesehatan Kabupaten Grobogan. Indonesian Journal of Health Community, [S.l.], v. 5, n. 2, p. 45-53, dec. 2024. ISSN 2775-9997. Available at: <https://e-journal.ivet.ac.id/index.php/ijheco/article/view/3022>. Date accessed: 16 feb. 2025. doi: https://doi.org/10.31331/ijheco.v5i2.3022.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.