Model problem based learning dengan pendekatan STEM terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa

  • Dyah Murdiasih Prodi Pendidikan IPA, Fakultas Psikologi dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Sidoarjo, Indonesia
  • Fitria Eka Wulandari Prodi Pendidikan IPA, Fakultas Psikologi dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo, Sidoarjo, Indonesia

Abstract

During the Covid-19 pandemic and restrictions on face-to-face learning, students' thinking skills decreased. The purpose of this study was to determine the effect of the Problem-Based Learning (PBL) learning model with the Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) approach on students' creative thinking abilities. This research is a quantitative pre-experiment with a one-group pretest-posttest design using a creative thinking written test sheet. The sample of this study was 20 grade 8 students. The results of data analysis showed that the N-Gain value was 0.4, which means that the PBL model with the STEM approach has a moderate effect on students' creative thinking abilities. Thus, it can be concluded that the PBL model with the STEM approach is quite effective in increasing junior high school students' creative thinking skills in additive substance material.

References

A.Baihaqi, Abdul Haris, A. T. (2022). Peningkatan hasil belajar siswa dengan PBL pada siswa kelas IX MTs Miftahul Aula. Global Journal Pendidikan Dasar, 1(1), 1–13. https://doi.org/https://doi.org/10.35458/jpi.v1i1.50
Ade Hernawan, G. K. (2022). Analisis kesalahan kemampuan berpikir kreatif siswa MTs dalam menyelesaikan soal aritmatika sosial. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(1), 113–122. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i1.113-122
Anggraini, F. I., & Huzaifah, S. (2017). Implementasi STEM dalam pembelajaran IPA di sekolah menengah pertama. Prosiding Seminar Pendidikan IPA, 1(1), 1–14.
Arini, W. (2017). Analisis kemampuan berpikir kreatif pada materi cahaya siswa kelas Delapan SMP Xaverius Kota Lubuklinggau. Science and Physics Education Journal (SPEJ), 1(1), 23–38. https://doi.org/10.31539/spej.v1i1.41
Budiono, A. (2015). Kebijakan Sektor Pendidikan yang Memberadabkan dan Berkualitas. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 636–642.
Damira, D., & Alberida, H. (2022). Profil keterampilan berpikir kreatif peserta didik kelas XI SMA Silungkang. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 10(1), 11–17. https://doi.org/10.23960/jbt.v10.i1.23860
Ernadya Regita Cahyani, Martini, A. R. P. (2022). Analisis kemampuan berpikir kreatif siswa SMP terhadap konsep pencemaran lingkungan ditinjau dari perbedaan gender. Pensa E-Jurnal?: Pendidikan Sains, 10(1), 8–15.
Fatmawati, A. (2016). Pengembangan perangkat pembelajaran konsep pencemaran lingkungan menggunakan model pembelajaran berdasarkan masalah untuk SMA kelas X. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematika, 4(2), 98–103. https://doi.org/https://doi.org/10.23971/eds.v4i2.512
Firdaus, H. M., Widodo, A., & Rochintaniawati, D. (2018). Analisis kemampuan berpikir kreatif dan proses pengembangan kemampuan berpikir kreatif siswa SMP pada pembelajaran biologi. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 1(1), 21–28. https://doi.org/10.17509/aijbe.v1i1.11452
Firdausichuuriyah, C., Nasrudin, H., Kimia, J., & Surabaya, F. N. (2017). Keterlaksanaan penerapan model pembelajaran inkuiri terbimbing untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa materi larutan elektrolit dan non elektrolit kelas X SMAN 4 Sidoarjo. UNESA Journal of Chemical Education, 6(2), 184–189. https://doi.org/https://doi.org/10.26740/ujced.v6n2.p%25p
Hartati, H., Fahruddin, F., & Azmin, N. (2021). Penerapan pembelajaran berbasis masalah mata pelajaran IPA terhadap kemampuan berpikir kreatif dan hasil belajar siswa. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(4), 1770–1775. https://doi.org/10.36312/jisip.v5i4.2574/http
Hasanah, S., Parno, P., & Hidayat, A. (2021). Identifikasi kemampuan berpikir kreatif siswa pada materi termodinamika. Jurnal Pendidikan, 6(9), 1406–1412. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i9.14987
Karmila, D. pramana P. (2022). Pengaruh pembelajaran STEM (science , technology , engineering and mathematics) terhadap keterampilan berpikir kreatif siswa. Jurnal Literasi Digitl, 2(1), 11–20. https://doi.org/https://doi.org/10.54065/jld.2.1.2022.115
Kurnia, A. (2021). Profil kemampuan berpikir kreatif siswa menggunakan soal tes pilihan ganda pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 4(1), 27–32. https://doi.org/10.31605/ijes.v4i1.1147
Mayanti, A., Poluakan, C., & Tumimomor, F. R. (2022). Pengaruh model problem based learning ( PBL ) menggunakan metode demonstrasi dan eksperimen pada pembelajaran fisika tentang Hukum Newton. Jurnal Pendidikan Sains, 3(1), 9–14. https://doi.org/10.53682/charmsains.v3i1.144
Muhamad Arfan Andiyana, Rippi Maya, W. H. (2018). Analisis kemampuan berfikir kreatif matematis siswa SMP pada materi bangun ruang. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 239–248. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p779-784
Mulyadi, K., & Ratnaningsih, N. (2022). Analisis pencapaian dan kendala penerapan problem based learning pada pembelajaran tatap muka terbatas (PTMT ). J-KIP (Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan), 3(1), 37. https://doi.org/10.25157/j-kip.v3i1.7023
Nurfadillah, A., Arifin, A. N., & Rasyid, A. (2022). Penerapan model pembelajaran problem based learning (PBL) pada materi pencemaran lingkungan untuk melatih keterampilan penyelesaian masalah peserta didik kelas VIIC UPT SPF SMPN 14 Bulukumba. Global Jurnal Pendidikan IPA, 1(1), 76–83. https://doi.org/https://doi.org/10.35458/jpi.v1i1.257
Nurmantoro, M. A., Kamali, A. S., Sutarba, M. U., & Hernawan, I. (2022). Apakah pembelajaran berbasis proyek dan berbasis masalah dapat meningkatkan penguasaan konsep dan kemampuan berpikir kreatif siswa madrasah? Gema Wiralodra, 13(1), 304–311. https://doi.org/https://doi.org/10.31943/gemawiralodra.v13i1.219
Putri, H. R. (2021). Impelentasi model pembelajaran problem based learning (PBL) untuk melatih kemampuan berpikir kreatif mahasiswa. Jurnal Biologi & Konservasi, 3(2), 37–44. https://doi.org/https://doi.org/10.31537/biocons.v3i2.622
Rohmah, N. G., Leksono, S. M., & Nestiadi, A. (2022). Analisis Buku Teks IPA SMP Kelas VII Berdasarkan Muatan Kemampuan Berpikir Kreatif pada Tema Udaraku Bersih. PENDIPA Journal of Science Education, 6(2), 353–360. https://doi.org/https://doi.org/10.33369/pendipa.6.2.353-360
Rosmasari, A. R., & Supardi, Z. A. I. (2021). Penerapan model pembelajaran problem based learning (PBL) untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis peserta didik pada materi usaha dan energi kelas X MIPA 4 SMAN 1 Gondang. PENDIPA Journal of Science Education, 5(3), 472–478. https://doi.org/https://doi.org/10.33369/pendipa.5.3.472-478
Sudiarman, S., W.W, S., & Susantini, E. (2017). Pengembangan perangkat pembelajaran fisika berbasis inkuri terbimbing untuk melatihkan keterampilan proses sains dan meningkatkan hasil belajar pada topik suhu dan perubahannya. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 4(2), 658. https://doi.org/10.26740/jpps.v4n2.p658-671
Tyas, R. (2017). Kesulitan penerapan problem based learning dalam pembelajaran matematika. Tecnoscienza, 2(1), 43–52.
Wahab, A., Junaedi, J., & Azhar, M. (2021). Efektivitas pembelajaran statistika pendidikan menggunakan uji peningkatan n-gain di PGMI. Jurnal Basicedu, 5(2), 1039–1045. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.845
Wirsal, D., Hamidah, A., & Asra, R. (2022). Analisis kemampuan berpikir kreatif siswa ditinjau dari gaya kognitif dalam pembelajaran elektronik (e-learning) berbasis masalah materi pencemaran lingkungan di kelas X MIPA SMA Negeri 1 Kota Sungai Penuh. Biodik, 8(1), 33–41. https://doi.org/10.22437/bio.v8i1.14460
Wulandari, N. P. R., Dantes, N., & Antara, P. A. (2020). Pendekatan pendidikan matematika realistik berbasis open ended terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 131–142. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i2.25103
Yasiro, L. R., Wulandari, F. E., & Fahmi, F. (2021). Analisis kemampuan berpikir kreatif siswa dalam menyelesaikan soal pada materi pemanasan global berdasarkan prestasi siswa. Journal of Banua Science Education, 1(2), 69–72. https://doi.org/10.20527/jbse.v1i2.11
Published
2022-11-30
How to Cite
MURDIASIH, Dyah; WULANDARI, Fitria Eka. Model problem based learning dengan pendekatan STEM terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), [S.l.], v. 6, n. 2, p. 80-91, nov. 2022. ISSN 2598-0904. Available at: <https://e-journal.ivet.ac.id/index.php/jipva/article/view/2166>. Date accessed: 04 july 2025. doi: https://doi.org/10.31331/jipva.v6i2.2166.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.