Analysis of Malay ethnoscience-based module development in integrated science learning: systematic literature review

  • Iffah Azzahro Aulia Tadris IPA, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Pekanbaru, Indonesia
  • Aldeva Ilhami Tadris IPA, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Pekanbaru, Indonesia
  • Niki Dian Permana Putra Tadris IPA, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Pekanbaru, Indonesia
  • Diniya Diniya Tadris IPA, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Pekanbaru, Indonesia
  • Muhammad Ilham Syarif Tadris IPA, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, Pekanbaru, Indonesia

Abstract

Ethnoscience-based learning content becomes a reference in developing new knowledge in the form of integrating community original science into scientific science. The purpose of this study was to describe the results of previous research related to the development of Malay ethnoscience-based modules in integrated science learning. This study used the systematic literature review method using the preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses method called PRISMA by analyzing 4 journal articles. The results of the study show that the distribution of Malay ethnoscience module development is found in three major provinces of Sumatra, namely Riau, Jambi, and Bengkulu Provinces, the development of this module uses the same model, namely Brog & Gall. The result shows that the ethnoscience-based module is feasible to use as well as the practical results of the development of ethnoscience-based modules. 

References

Affandy, S. (2017). Penanaman Nilai-nilai Kearifan Lokal Dalam Meningkatkan Perilaku Keberagamaan Peserta Didik. Paper Knowledge. Toward a Media History of Documents, 7(2), 107–115.
Afliansyah, E. P. (2022). Pengembangan modul pembelajaran ipa berbasis etnosains materi zat aditif dan adiktif untuk melatih literasi sains siswa smp.
Alannawa, R., & Hidayati, L. (2021). Analisis Pengembangan E-Modul Pada Pembelajaran Bidang. E-Journal, 10(1), 1–10.
Aulia, I. A., Yusrianto, E., Putri, M. D., Studi, P., Fisika, P., & Samudra, U. (2023). Analisis Etnosains dalam Tradisi Bakaroh Desa Sungai Intan Kabupaten Indragiri Hilir Sebagai Media Pembelajaran. 02(01), 8–14.
Fadilah, I., Sari, R. I., Ramadhani, V., Basuki, F. R., & Fitaloka, O. (2019). Ethnoscience Study of the Application and Delivery Procession of Adat Melayu Jambi as Science Learning Resources. Scientiae Educatia, 8(2), 141. https://doi.org/10.24235/sc.educatia.v8i2.4428
Garaika, & Darmanah. (2019). Metodologi Penelitian (Issue September). CV. Hira Tech.
H Kara, O. A. M. A. (2022). Kajian Etnosains Adat “Lambung”?: Identifikasi Konsep Kimia dalam Tradisi Masyarakat Lombok. Paper Knowledge. Toward a Media History of Documents, 7(2), 107–115.
Hadi, W. P., Sari, F. P., Sugiarto, A., Mawaddah, W., & Arifin, S. (2019). Terasi Madura: Kajian Etnosains Dalam Pembelajaran Ipa Untuk Menumbuhkan Nilai Kearifan Lokal Dan Karakter Siswa. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 10(1), 45. https://doi.org/10.20527/quantum.v10i1.5877
Ilhami, A., Syahvira, R., Maisarah, U., & Diniya, D. (2020). Kajian Etnosains Tradisi Maauwo Di Danau Bakuok Sebagai Sumber Pembelajaran Biologi. BIOEDUCA?: Journal of Biology Education, 2(2), 13. https://doi.org/10.21580/bioeduca.v2i2.6326
Jufrida, J., Basuki, F. R., Xena, A., & Pasminingsih, P. (2019). Pengembangan Buku IPA Berbasis Kearifal Lokal Jambi pada Materi Tekanan serta Getaran dan Gelombang. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(3), 287–297. https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i3.4353
Lubis, M. F., Sunarto, A., & Walid, A. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Ipa Berbasis Etnosains Materi Pemanasan Global Untuk Melatih Kemampuan Literasi Sains Siswa Smp. 12(2), 206–214. http://journal.ummat.ac.id/index.php/paedagoria
Mardianti, I., Kasmantoni, K., & Walid, A. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis Etnosains Materi Pencemaran Lingkungan Untuk Melatih Literasi Sains Siswa Kelas VII di SMP. Bio-Edu: Jurnal Pendidikan Biologi, 5(2), 98–107. https://doi.org/10.32938/jbe.v5i2.545
Matsna, M. (2022). Analisis Kearifan Lokal Hutan Larangan Adat Rumbio Sebagai Sumber Belajar IPA (Studi Kasus di Desa Rumbio Kecamatan Kampar Kabupaten Kampar). Braz Dent J., 33(1), 1–12.
Maydiantoro, A. (2021). Model-Model Penelitian Pengembangan (Research and Development. Repository.Lppm.Unila. Ac.Id, 10.
Nailiyah, M. R., Subiki, & Wahyuni, S. (2016). Pengembangan Modul Ipa Tematik Berbasis Etnosains Kabupaten Jember Pada Tema Budidaya Tanaman Tembakau Di Smp. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Jember, 5(3), 261–269.
Palittin, ?Ivylentine D., Supriyadi, S., & Kaikatui, H. A. (2019). Kajian Fisika Lingkungan Berbasis Etnosains pada Budaya Sar Suku Kanum di Merauke. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online), 7(3), 11–15.?????
Pamungkas, A., Subali, B., & Linuwih, S. (2017). Implementasi model pembelajaran IPA berbasis kearifan lokal untuk meningkatkan kreativitas dan hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 118. https://doi.org/10.21831/jipi.v3i2.14562
Panggabean, F., Simanjuntak, M. P., Florenza, M., Sinaga, L., & Rahmadani, S. (2021). Analisis Peran Media Video Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA SMP [Analysis of the Role of Learning Video Media in Improving Middle School Science Learning Outcomes]. Jurnal Pendidikan Pembelajaran IPA Indonesia (JPPIPA), 2(1), 7–12.
Putri, D. A. H., Asrizal, A., & Usmeldi, U. (2022). Pengaruh Integrasi Etnosains Dalam Pembelajaran Sains Terhadap Hasil Belajar: Meta Analisis. ORBITA: Jurnal Kajian …, 8, 103–108. http://journal.ummat.ac.id/index.php/orbita/article/view/7600%0Ahttps://journal.ummat.ac.id/index.php/orbita/article/download/7600/4502
Rahdiyanti, D. (2008). Teknik Penyusunan Modul. 1–14.
Sari, N. P., Suhirman, S., & Walid, A. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis Etnosains Materi Interaksi Makhluk Hidup dengan Lingkungannya untuk Menanamkan Jiwa Konservasi Siswa Kelas VII SMP. Bio-Edu: Jurnal Pendidikan Biologi, 5(2), 63–74. https://doi.org/10.32938/jbe.v5i2.554
Sari, R. I., Jufrida, J., Kurniawan, W., & Basuki, F. (2021). Pengembangan E-Modul Materi Suhu Dan Kalor Sma Kelas Xi Berbasis Ethnophysics. Physics and Science Education Journal (PSEJ), 1(April), 46. https://doi.org/10. Physics and Science Education Journal (PSEJ), 1(April), 46. https://doi.org/10.30631/psej.v1i1.697
Sumarno, E., Karina, N., Ginting, J. S., & Handoko, H. (2019). Sungai dan Identitas Melayu di Sumatera Timur pada Abad XX. Indonesian Historical Studies, 2(2), 83. https://doi.org/10.14710/ihis.v2i2.3744
Ukhti Maisarah. (2021). Pengembangan Modul IPA Berbasis Etnosains Melayu pada Materi Pencemaran Lingkungan dan Dampak Bagi Ekosistem di Kelas VII SMP Telekomunikasi Pekanbaru. 6.
Wadij. (2011). Akulturasi Budaya Banjar di Banua Halat. h. 10-11.
Published
2023-04-30
How to Cite
AULIA, Iffah Azzahro et al. Analysis of Malay ethnoscience-based module development in integrated science learning: systematic literature review. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), [S.l.], v. 7, n. 1, p. 32-43, apr. 2023. ISSN 2598-0904. Available at: <https://e-journal.ivet.ac.id/index.php/jipva/article/view/2179>. Date accessed: 27 july 2025. doi: https://doi.org/10.31331/jipva.v7i1.2179.

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.