Development of DBUS-Based E-Modules Using Book-Creators to Improve Students' Critical Thinking Skills
Abstract
Students' critical thinking skills are needed in everyday life because real-life problems will be more complicated and complex. DBUS (Discovery-Based Unity of Sciences) is one of the well-known learning models that can accommodate hands-on experience. It can gain the strength to accept, store, and apply the concepts that students have learned. This research aims to develop an e-module based on the structure and function of animals based on DBUS using a book creator to develop the critical thinking skills of students with valid and qualified criteria. This study is a study of the development of the ADDIE model. Validation results for material and media obtained a high rating category and values of 0.80 and 0.85. Thus, it can be concluded that DBUS-based e-modules with book creator help can be implemented in learning.
References
Agustina, R., Huda, I., & Nurmaliah, C. (2020). Implementasi pembelajaran STEM pada materi sistem reproduksi tumbuhan dan hewan terhadap kemampuan berpikir ilmiah peserta didik SMP. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 8(2), 241-256.
Agustine, J., Nizkon, & Nawawi, S. (2020). Analisis keterampilan berpikir kritis peserta didik SMA kelas X IPA pada materi virus. Assimilation: Indonesian Journal of Biology Education, 3(1), 7–11. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/aijbe.v3i1.23297
Aldila, C., Abdurrahman, A., & Sesunan, F. (2017). Pengembangan LKPD Berbasis STEM Untuk Menumbuhkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Lampung, 5(4), 138491.
Arafah, S. F., Ridlo, S., & Priyono, B. (2012). Pengembangan LKS Berbasis Berpikir Kritis Pada Materi Animalia. Unnes Journal of Biology Education, 1(1), 47–53.
Asmiyunda, A., Guspatni, G., & Azra, F. (2018). Pengembangan E-Modul Kesetimbangan Kimia Berbasis Pendekatan Saintifik untuk Kelas XI SMA/ MA. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 2(2), 155-161. doi:10.24036/jep/vol2-iss2/202.
Benyamin., Qohar, Abd., Sulandra. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Kelas X Dalam Memecahkan Masalah SPLDV, Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 909-922. DOI: https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.574
Crismasanti, Y. D., & Yunianta, T. N. H. (2017). Deskripsi Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas Vii Smp Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Melalui Tipe Soal Open-Ended Pada Materi Pecahan. Satya Widya, 33(1), 73-83.
Darmadi, H. (2012). Pengembangan Model dan Metode Pembelajaran Dalam Dinamika Belajar Siswa. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Ennis, R. (2011). Critical Thinking: Reflection and Perspective Part II. Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, 26(2), 5–19. https://doi.org/https://doi.org/10.5840/inquiryctnews201126215
Fadlina, Artika, W., Khairil, Nurmaliah, C., & Abdullah. (2021). Penerapan Model Discovery Learning Berbasis STEM pada Materi Sistem Gerak untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 9(1), 99–107. https://doi.org/10.24815/jpsi.v9i1.18591
Festiyed et al. (2018). The Development of Integrated Science Instructional Materials to Improve Studet Digital Literacy in Scientific Approach. Jurnal Pendidikan IPA. 7 (4).
Fitriyah, L. A., & Wardana, H. K. (2019). Lembar Kerja Peserta Didik ( LKPD) Unsur , Senyawa , Dan Campuran Dengan Pendekatan STEM. Jurnal Zarah, 7(2), 86–91.
Handayani, F. (2020). Membangun keterampilan berpikir kritis siswa melalui literasi digital berbasis STEM pada masa pandemik Covid 19. Cendekiawan, 2(2), 69-72.
Hartini & Sukardjo. (2015). Pengembangan Higher Order Thinking Multiple Choice Test untuk Mengukur Keterampilan Berpikir Kritis IPA Kelas VII SMP/MTS. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, (1)1, 86-101.
Irma, S. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Based Unity Of Science (DBUS) dengan Pendekatan Science, Environment, Technology, And Society (SETS) Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Peserta Didik di SMP Pada MateriFisika. (Disertasi Doktor, Universitas Islam Negeri Raden Intan).
Kementrian Pendidika dan Kebudayaan. 2016. Silabus Mata Pelajaran Sekolah Menengah Pertama/ Madrasah Tsanawiyah. Jakarta.
Khasanah, N. (2016). The Influence of Guided Discovery Learning Model Toward Scientific Literacy Based on Natualist Intelligence. Proceeding Biology Education Conference, 13(1): 346-351.
Khoiriyah, N., Abdurrahman, A., & Wahyudi, I. (2018). Implementasi pendekatan pembelajaran STEM untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa SMA pada materi gelombang bunyi. Jurnal Riset Dan Kajian Pendidikan Fisika.
Ma’sumah, A., & Mitarlis. (2021). Pengembangan LKPD Berorientasi STEM dengan Model PjBL Materi Larutan Elektrolit Nonelektrolit dengan Memanfaatkan Bahan Sekitar. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia, 3(1), 22–34.
Mahjatia, N., Susilowati, E., & Miriam, S. (2020). Pengembangan LKPD Berbasis STEM untuk Melatihkan Keterampilan Proses Sains Siswa Melalui Inkuiri Terbimbing. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 4(3).
Moore, T. (2013). Critical thinking?: Seven definitions in search of a concept. Studies in HIgher Education, 38(4), 506–522. https://doi.org/10.1080/03075079.2011.586995
Muhfahroyin, M. (2010). Memberdayakan kemampuan berpikir kritis siswa melalui pembelajaran konstruktivistik. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran (JPP), 16(1), 88–93.
Mushthofa, Z., Yulianti, D., & Linuwih, S. (2021). Implementasi Sains Teknologi Masyarakat untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Fisika Lintas Minat. Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online, 9(2), 116–121. http://jurnal.fkip.untad.ac.id/index.php/jpft
Nirmala, I. (2009). Eefektivitas Penggunaan Media Relia dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Bentuk Geometri pada Anak Usia TK. Universitas Pendidikan Indonesia.
Nisak, K., & Susantini, E. (2013). Pengembangan perangkat pembelajaran ipa terpadu tipe Connected Pada Materi Pokok Sistem Ekskresi Untuk Kelas IX SMP. Jurnal Pendidikan Sains, 01(01), 81–84.
Priyanti, K. A., Khasanah, N., & Anggis, E. V. (2021). A Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Discovery Based Unity of Sciences (DBUS) Pada Materi Sistem Reproduksi Kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Sains, 2(3), 82-87.
Puspitadewi, S., Fitrihidajati, H., & Prastiwi, M. S. (2014). Profil LKS Materi Perubahan Lingkungan Berorientasi Kurikulum 2013 Untuk Melatihkan Berpikir Kritis Siswa. BioEdu, 3(2), 352–357. http://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bioedu%0
Puspitasari, dkk (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Model Diferensiasi menggunakan Book Creator untuk Pembelajaran BIPA di Kelas yang Memiliki Kemampuan Beragam. Jurnal Education and Development, 8(4).
Putri, I. S., & Kelana, J. B. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Pada Materi Tata Surya Dengan Menggunakan Model Student Teams Achievement Division Berbantuan Aplikasi Solar System Scope dan Book Creator Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Profesi Pendidikan (JPP), 1(2), 67-81.
Rismayanti, T. A., Anriani, N., & Sukirwan, S. (2022). Pengembangan e-modul berbantu kodular pada smartphone untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis matematis siswa SMP. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 859-873.
Ruku, E. C., & Purnomo, T. (2020). Validitas Lembar Kegiatan Siswa Pada Materi Perubahan Lingkungan Untuk Melatihkan Kemampuan Berpikir Kritis. BioEdu: Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi, 9(1), 1–7.
Santoso, singgih. 2014. Statistik Parametrik Edisi Revisi. Jakarta : Elex Media Komputindo.
Seruni, R., Munawaroh, S., Kurniadewi, F., & Nurjayadi, M. (2019). Pengembangan Modul Elektronik (E-Module) Biokimiapada Materi Metabolisme Lipid menggunakan Flip PDF Professional. Jurnal Tadris Kimiya, 4(1), 48–56.
Setyawati, D. U., Rika, B., Febrilia, A., & Nissa, I. C. (2020). Profil Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Jenis Kelamin. Jurnal Didaktik Matematika, 7(1), 90–104. https://doi.org/10.24815/jdm.v7i1.15709
Sugiyono. (2015). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Supahar, S. (2015). Pengembangan instrumen penilaian kinerja penyusunan laporan praktikum fisika SMP berbasis inkuiri. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 3(1), 23-29.
Syafitri, Festiyed, Putra, Mufit. (2019). “Desain Modul Interaktif menggunakan Aplikasi Course Lab berbasis Pendekatan Saintifik Pada Materi Usaha, Energi, dan Momentum”. Pillar of Physics Education, 12(3), 433-440.
Supriyati, Y., Permana, A. H., & Aziz, N. D. S. (2020). Bahan Ajar Elektronik Berbasis Stem Untuk Blended Learning Pada Materi Fluida Sma. IX, 105–114. https://doi.org/10.21009/03.snf2020.02.pf.16
Tawil, M., & Liliasari. (2013). Berpikir Kompleks dan Implementasinya dalam Pembelajaran IPA. Universitas Negeri Makasar.
Wardhani, D., Irawan, E., & Sa’dijah, C. (2016). Origami terhadap kecerdasan spasial matematika siswa. jurnal pendidikan - teori, penelitian, dan pengembangan.
Wibawa. (2021). “Pemanfaatan e-Book Creator Solusi Belajar Peserta Didik di Masa Pandemi”, Pemanfaatan e-Book Creator Solusi Belajar Peserta Didik di Masa Pandemi — Suarapemredkalbar.com. Diakses pada 20 November 2022 pukul 11.23.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.