Hubungan Kualitas Layanan Kesehatan Dengan Minat Kunjungan Ulang Pasien Rawat Jalan Di Klinik Pratama Syafana Medika
Abstract
Pratama Syafana Medika Clinic has experienced an up-and-down trend in the number of outpatients over the last six months. Based on initial observations, the causes of the decrease in the number of patients include poor quality of services provided, slow treatment of patients, inadequate medical equipment, and inadequate building facilities. The type of research is quantitative analytical with a cross-sectional research design. The study population included all 3,151 patients at the Pratama Syafana Medika Clinic. Next, to determine the sample size, researchers used the Slovin formula. The sampling technique uses purposive sampling. The results of bivariate research using the chi-square test show that the relationship between the quality of health services on the dimensions of reliability is obtained at sig-p= 0.002, responsiveness is obtained at sig-p= 0.001, assurance is obtained at sig-p= 0.001, empathy is obtained ) obtained sig-p= 0.001, direct evidence (tangible) obtained sig-p= 0.000 which means there is a relationship between quality of health services on patient interest in repeat visits at Pratama Syafana Medika Clinic. Suggestions for Pratama Syafana Medika Clinic to further improve the quality of health services to increase the number of patients interested in repeat visits.
References
Anwary, A. Z. (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Besaran Premi Terhadap Tingkat Kolektibilitas dan Kepuasan Peserta sebagai Variabel Intervening pada BPJS Kesehatan Cabang Manado. Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal.
Bauk, I. (2013). Hubungan Karakteristik Pasien Dengan Kualitas Pelayanan?: Persepsi Pasien Pelayanan Rawat Inap RSUD Majene Tahun 2013. Universitas Hassanuddin.
BPS. (2021). Indikator Kesejahteraan Rakyat Kabupaten Demak. https://demakkab.bps.go.id
BPS. (2022a). Badan Pusat Statistik Jawa Tengah 2022. Badan Pusat Statistik Provinsi Jawa Tengah. https://jateng.bps.go.id/indicator/30/388/1/jumlah-fasilitas-kesehatan-menurut-kabupaten-kota-di-provinsi-jawa-tengah.html
BPS. (2022b). Kecamatan Guntur dalam Angka 2022. https://demakkab.bps.go.id
Catur, W. H., Sulistiyowati, & Wiwik. (2015). SERVQUAL. 3(1), 1–8.
Fanny, M. (2020). Studi Kualitas Pelayanan Kesehatan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan di Rumah Sakit Umum Daerah Kota Kendari. Jurnal Kesehatan Masyarakat Celebes.
Fattah, A. (2016). Hubungan Kualitas Pelayanan Kesehatan terhadap Loyalitas Pasien di Rawat Inap Rumah Sakit Ibu dan Anak Sitti Khadijah I Makassar Tahun 2016. UIN Alaudin Makasar.
Fransiska, C., & Bernarto, I. (2021). Pengaruh Kualitas Layanan terhadap Kepuasan Pelanggan dan Keberlanjutan Penggunaan pada Pengguna Aplikasi Kesehatan. Jurnal Administrasi Bisnis. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.35797/jab.v11.i2.132-142
Mendrofa, K., Mendrofa, Y., & Gulo, S. (2022). Hubungan Mutu Pelayanan Terhadap Minat Kunjungan Ulang Pasien Rawat Inap.
Mursyida, R. F. (2021). Kepuasan Ibu Hamil Dan Persepsi Kualitas Pelayanan Antenatal Care Di Puskesmas Tanjung Kabupaten Sampang Madura. Media Kesehatan Masyarakat Indonesia. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.14710/mkmi.11.2.174-181
Patria, A., & Amatiria, G. (2018). Dimensi Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Jalan. Jurnal Ilmiah Keperawatan Sai Betik. https://doi.org/DOI: https://doi.org/10.26630/jkep.v13i1.861
Pratiwi, P. S., Marchamah, D. N. S., & Arumsari, W. (2023). Analisis Kualitas Pelayanan Kesehatan Terhadap Survei Kepuasan Masyarakat (SKM) Di Poli KIA Puskesmas X Demak.
Putri, W. A., Arlianti, N., & Ariscasari, P. (2022). hubungan dimensi kualitas pelayanan dengan minat kunjungan ulang pasien Di Puskesmas Lampisang Kecamatan Peukan Bada Kabupaten Aceh Besar. Junral Kesehatan Tambusai.
Rahmiati, N. A. T. (2019). Hubungan Dimensi Kualitas Pelayanan Dengan Minat Kunjungan Ulang Pasien Di Instalasi Rawat Jalanrumah Sakit Umumkabupaten Tangerang Tahun 2019. Jurnal Kesehatan.
Rahmiati, R., & Temesveri, N. A. (2020). Hubungan Dimensi Kualitas Pelayanan Dengan Minat Kunjungan Ulang Pasien di Instalasi Rawat Jalan Rumah Sakit Umum Kabupaten Tanggerang Tahun 2019. Jurnal Kesehatan.
Ratnasari, & S, P. N. (2019). Analisis Tingkat Kepuasan Pasien Di Klinik Pratama Abc Kota Bandung Menggunakan Metode Importance Performance Analysis. Seminar Dan Konferensi Nasional IDEC.
Rizal, F. (2021). Dimensi Kualitas Pelayanan Dan Dampaknya Terhadap Tingkat Kepuasan Pasien: Studi Di Unit Fisioterapi. Jurnal (Kesmas) Kesehatan Masyarakat Khatulistiwa.
Sari, L. N. (2019). HUBUNGAN KUALITAS LAYANAN TERHADAP KEPUASAN PASIEN. Muslim Community Health.
Supartiningsih. (2018). Kualitas Pelayananan Kepuasan Pasien Rumah Sakit: Kasus Pada Pasien Rawat Jalan. J Medicoeticolegal dan Manaj Rumah Sakit. Jurnal Medicoeticolegal Dan Manajemen Rumah Sakit.