Exploration of Ethnomathematics in the Design of Mandailing Natal Traditional Houses as a Learning Resource

  • Agustina Rangkuti State Islamic University of North Sumatra
  • Machrani Adi Putri Siregar State Islamic University of North Sumatra

Abstract

Education and culture are inseparable, much like two sides of a coin. Ethnomathematics emerges to bridge the gap between education and culture, particularly in the context of mathematics learning. Surprisingly, without realizing it, the Mandailing community has long been applying mathematical concepts, as can be seen in the architecture of the Bagas Godang in Mandailing Natal. The aim of this research is to explore and describe the mathematical concepts found in the structure and ornaments of the Bagas Godang. This study adopts a qualitative research design with an ethnographic approach. The elements of the building, such as fences, windows, roofs, roof ornaments, house structure, pillars, and stairs in the Bagas Godang, contain mathematical concepts, namely geometry and odd numbers, which can be utilized as a means of teaching mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Delviana, R., Putra, A., Studi, P., Matematika, T., Tarbiyah, F., Keguruan, I., Islam, A., & Kerinci, N. (n.d.). Leibniz: Jurnal Matematika SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA PADA ORNAMEN.

Dewita, A., Mujib, A., & Siregar, H. (2019). Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika Studi Etnomatematika tentang Bagas Godang sebagai Unsur Budaya Mandailing di Sumatera Utara. 8(1). http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa

Dwi Kurino, Y. (2022). EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA RUMAH ADAT PANJALIN PADA MATERI KONSEP DASAR GEOMETRI DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1). https://doi.org/10.31949/jcp.v8i1.1937

Effendi, H., Adika Nugraha, M., Aisyah, S., IPS Dan Bahasa, F., & Pendidikan Tapanuli Selatan, I. (n.d.). REKONSTRUKSI FUNGSI BAGAS GODANG DAN SOPO GODANG SEBAGAI CULTURE HERITAGE DI TANAH MANDAILING.

Fitri, I. (2000). INVENTORI ARSITEKTUR TRADISIONAL MANDAILING GODANG (The inventory of Mandailing Architecture) Pengembangan Museum Perkebunan Indonesia Medan View project Designing adaptive re-use strategy for Medan’s Warenhuis View project. https://www.researchgate.net/publication/317299787

Hardiarti, S. (2017). ETNOMATEMATIKA: APLIKASI BANGUN DATAR SEGIEMPAT PADA CANDI MUARO JAMBI (Vol. 8, Issue 2).

Izah, S. J., Putri, D., & Malasari, N. (2021). Studi Etnomatematika: Masjid Sunan Bonang dalam Pembelajaran Geometri (Vol. 01, Issue 01). http://e-journal.iainpekalongan.ac.id/index.php/circle

Litiloly, S. R., Matematika, P., Gotong, S., & Masohi, R. (2020). MATHEMATICS LEARNING IN COASTAL STUDENTS. In Universitas Muhammadiyah Purworejo Prosiding Sendika (Vol. 6, Issue 2). http://eproceedings.umpwr.ac.id/index.php/sendika

Lubis, S. I., Mujib, A., & Siregar, H. (2018). Eksplorasi Etnomatematika pada Alat Musik Gordang Sambilan (Vol. 1, Issue 2).

Lynna ALuthan, P., Novrianty Nasution, I., & Kemala Jeumpa, dan. (n.d.). STRUKTUR BANGUNAN TRADISIONAL MANDAILING.

Mar, A., Mamoh, O., Amsikan, S., Studi, P., & Matematika, P. (2021). EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA PADA RUMAH ADAT MANUNIS KA’UMNAIS SUKU UIM BIBUIKA KECAMATAN BOTIN LEOBELE, KABUPATEN MALAKA. In Mathematic Education Journal)MathEdu (Vol. 4, Issue 2). http://journal.ipts.ac.id/index.php/

Nugraha, A., & Sundayana, R. (2014). PENGGUNAAN ALAT PERAGA SEBAGAI UPAYA UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR DALAM MEMAHAMI KONSEP BENTUK ALJABAR PADA SISWA KELAS VIII DI SMPN 2 PASIRWANGI. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(3).

Puspita, A. N., & Sari, L. P. (2022). eksplorasi kajian etnomatika rumah adat suku bangsa atomi. Jurnal PRISMA, 5, 379–383.

Rahmawati, Y. Z., & Muchlian, M. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Rumah Gadang Minangkabau Sumatera Barat. Jurnal Analisa, 5(2), 124–136. http://journal.uinsgd.ac.id/index.php/analisa/index

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D (pp. 1–458). ALFABETA.

Suripah, Marsisgit, & Rusli. (2021). ETNOMATIKA: EKSPLORASI KONSEP-KONSEP MATEMATIKA PADA MAKANAN KHAS MELAYU RIAU. Jurnal Pendidikan Matematika, 7, 28–38.

Utami, A. (2018). EKSPLORASI SUMBER BELAJAR PADA RANCANG BANGUN RUMAH ADAT LAMPUNG (LAMBAN DALOM) DENGAN PERSPEKTIF ETNOMATEMATIKA Skripsi.

Wahyuni, A., Tias, A. A. W., & Sani, B. (2013). PERAN ETNOMATIKA DALAM MEMBANGUN KARAKTER BANGSA. , 113–118.

Wikaningtyas, C. R., Hayati, N., & Rahmasari, K. N. (2022). Kajian Etnomatematika Terkait Aspek-aspek Geometri pada Rancang Bangunan Rumah Adat Larik. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 414–422. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/

Zega, Y. (n.d.). Volume 1 Nomor 2 Tahun 2022 EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA RUMAH ADAT NIAS SELATAN PADA MATERI BANGUN RUANG. https://ojs.unias.ac.id/index.php/dikmatas
Published
2023-07-18
How to Cite
RANGKUTI, Agustina; SIREGAR, Machrani Adi Putri. Exploration of Ethnomathematics in the Design of Mandailing Natal Traditional Houses as a Learning Resource. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, [S.l.], v. 7, n. 2, p. 298 - 309, july 2023. ISSN 2549-5070. Available at: <https://e-journal.ivet.ac.id/index.php/matematika/article/view/2639>. Date accessed: 28 july 2025. doi: https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v7i2.2639.