Exploration of Ethnomathematics in the Design of Mandailing Natal Traditional Houses as a Learning Resource
Abstract
Education and culture are inseparable, much like two sides of a coin. Ethnomathematics emerges to bridge the gap between education and culture, particularly in the context of mathematics learning. Surprisingly, without realizing it, the Mandailing community has long been applying mathematical concepts, as can be seen in the architecture of the Bagas Godang in Mandailing Natal. The aim of this research is to explore and describe the mathematical concepts found in the structure and ornaments of the Bagas Godang. This study adopts a qualitative research design with an ethnographic approach. The elements of the building, such as fences, windows, roofs, roof ornaments, house structure, pillars, and stairs in the Bagas Godang, contain mathematical concepts, namely geometry and odd numbers, which can be utilized as a means of teaching mathematics.
Downloads
References
Dewita, A., Mujib, A., & Siregar, H. (2019). Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika Studi Etnomatematika tentang Bagas Godang sebagai Unsur Budaya Mandailing di Sumatera Utara. 8(1). http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa
Dwi Kurino, Y. (2022). EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA RUMAH ADAT PANJALIN PADA MATERI KONSEP DASAR GEOMETRI DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(1). https://doi.org/10.31949/jcp.v8i1.1937
Effendi, H., Adika Nugraha, M., Aisyah, S., IPS Dan Bahasa, F., & Pendidikan Tapanuli Selatan, I. (n.d.). REKONSTRUKSI FUNGSI BAGAS GODANG DAN SOPO GODANG SEBAGAI CULTURE HERITAGE DI TANAH MANDAILING.
Fitri, I. (2000). INVENTORI ARSITEKTUR TRADISIONAL MANDAILING GODANG (The inventory of Mandailing Architecture) Pengembangan Museum Perkebunan Indonesia Medan View project Designing adaptive re-use strategy for Medan’s Warenhuis View project. https://www.researchgate.net/publication/317299787
Hardiarti, S. (2017). ETNOMATEMATIKA: APLIKASI BANGUN DATAR SEGIEMPAT PADA CANDI MUARO JAMBI (Vol. 8, Issue 2).
Izah, S. J., Putri, D., & Malasari, N. (2021). Studi Etnomatematika: Masjid Sunan Bonang dalam Pembelajaran Geometri (Vol. 01, Issue 01). http://e-journal.iainpekalongan.ac.id/index.php/circle
Litiloly, S. R., Matematika, P., Gotong, S., & Masohi, R. (2020). MATHEMATICS LEARNING IN COASTAL STUDENTS. In Universitas Muhammadiyah Purworejo Prosiding Sendika (Vol. 6, Issue 2). http://eproceedings.umpwr.ac.id/index.php/sendika
Lubis, S. I., Mujib, A., & Siregar, H. (2018). Eksplorasi Etnomatematika pada Alat Musik Gordang Sambilan (Vol. 1, Issue 2).
Lynna ALuthan, P., Novrianty Nasution, I., & Kemala Jeumpa, dan. (n.d.). STRUKTUR BANGUNAN TRADISIONAL MANDAILING.
Mar, A., Mamoh, O., Amsikan, S., Studi, P., & Matematika, P. (2021). EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA PADA RUMAH ADAT MANUNIS KA’UMNAIS SUKU UIM BIBUIKA KECAMATAN BOTIN LEOBELE, KABUPATEN MALAKA. In Mathematic Education Journal)MathEdu (Vol. 4, Issue 2). http://journal.ipts.ac.id/index.php/
Nugraha, A., & Sundayana, R. (2014). PENGGUNAAN ALAT PERAGA SEBAGAI UPAYA UNTUK MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR DALAM MEMAHAMI KONSEP BENTUK ALJABAR PADA SISWA KELAS VIII DI SMPN 2 PASIRWANGI. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(3).
Puspita, A. N., & Sari, L. P. (2022). eksplorasi kajian etnomatika rumah adat suku bangsa atomi. Jurnal PRISMA, 5, 379–383.
Rahmawati, Y. Z., & Muchlian, M. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Rumah Gadang Minangkabau Sumatera Barat. Jurnal Analisa, 5(2), 124–136. http://journal.uinsgd.ac.id/index.php/analisa/index
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D (pp. 1–458). ALFABETA.
Suripah, Marsisgit, & Rusli. (2021). ETNOMATIKA: EKSPLORASI KONSEP-KONSEP MATEMATIKA PADA MAKANAN KHAS MELAYU RIAU. Jurnal Pendidikan Matematika, 7, 28–38.
Utami, A. (2018). EKSPLORASI SUMBER BELAJAR PADA RANCANG BANGUN RUMAH ADAT LAMPUNG (LAMBAN DALOM) DENGAN PERSPEKTIF ETNOMATEMATIKA Skripsi.
Wahyuni, A., Tias, A. A. W., & Sani, B. (2013). PERAN ETNOMATIKA DALAM MEMBANGUN KARAKTER BANGSA. , 113–118.
Wikaningtyas, C. R., Hayati, N., & Rahmasari, K. N. (2022). Kajian Etnomatematika Terkait Aspek-aspek Geometri pada Rancang Bangunan Rumah Adat Larik. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 414–422. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/
Zega, Y. (n.d.). Volume 1 Nomor 2 Tahun 2022 EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA RUMAH ADAT NIAS SELATAN PADA MATERI BANGUN RUANG. https://ojs.unias.ac.id/index.php/dikmatas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright for all articles belongs to the authors. All other copyright is held by the journal.