Analysis of Students’ Mathematical Reasoning in Solving Pythagorean Theorem Problems

  • Dwi Suyanti Muhammadiyah University of Surakarta
  • Mohamad Waluyo Muhammadiyah University of Surakarta

Abstract

The purpose of this research is to describe students' understanding of the concept of the Pythagorean theorem. This research was carried out at Muhammadiyah 7 Bayat Middle School. This research uses descriptive qualitative research methods. The data collection technique is written test questions. The subjects of this research consisted of 20 class VIII students. The data analysis techniques used are data reduction, data presentation and conclusions. The results of this research were that 45% of students were able to solve questions on applying questions (C3), in the good category 25%, and 30% in the fair category. In the analysis questions (C4), 50% were in the very good category, 30% in the good category, and 20% in the fair category. In the evaluation questions (C5), 25% were in the very good category, 45% in the good category, and 30% in the fair category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aminah, S. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Melalui Pembelajaran Online Terhadap Hasil Belajar Biologi Konsep Virus Pada Peserta Didik Kelas X Di SMA negeri 2 Enrekang. Skripsi, 18.
Anisah, Zulkardi, & Darmawijoyo. (2011). Pengembangan Soal Matematika Model Pisa Pada Konten Quantity Untuk Mengukur. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 14–26.
Azizah, N., Budiyono, B., & Siswanto, S. (2021). Kemampuan Awal?: Bagaimana Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Teorema Pythagoras? AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2), 1151. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3662
Borrego, A. (2021). ANALISIS BUKU SISWA MATA PELAJARAN MATEMATIKA KELAS VII SEMESTER 1 KURIKULUM 2013 (Vol. 10).
Fadlilah, N. (2015). Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Volume Prisma Dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (Pmri). Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2). https://doi.org/10.22342/jpm.8.2.1864.20-32
Febriyani, A., Hakim, A. R., & Nadun, N. (2022). Peran Disposisi Matematis terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 87–100. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i1.1546
Irmayanti, Rohani, Laili Habibah Pasaribu, Indah Fitria Rahma, & Rahmi Nazliah. (2020). Analisis Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau Dari Kemampuan Penalaran Dan Komunikasi Matematis Siswa. Numeracy, 7(2), 240–254. https://doi.org/10.46244/numeracy.v7i2.1205
Irsyad, F. M., & Fauzi, S. (2021). Hubungan Antara Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran Biologi di Kelas X Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Tasikmalaya. Bioed?: Jurnal Pendidikan Biologi, 8(1), 15. https://doi.org/10.25157/jpb.v8i1.5989
Ismawati Waliulu1, Wilda Syam Tonra*2, I. H. A. (2022). Kemampuan penalaran matematis siswa dalam menyelesaikan masalah segitiga. 11(1), 49–56.
Kusumawardani, D. R., Wardono, & Kartono. (2018). Pentingnya Penalaran Matematika dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1(1), 588–595.
Nurhikmayati, I. (2019). Implementasi STEAM Dalam Pembelajaran Matematika. Didactical Mathematics, 1(2), 41–50. https://doi.org/10.31949/dmj.v1i2.1508
Rohmah, A. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa MTs Dalam Menyelesaikan Soal pada Materi Teorema Pythagoras. Jur Nal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(5), 433–442. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.433-442
Suryadi, S. (2019). PENINGKATAN KEMANDIRIAN ANAK MELALUI METODE PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH (Penelitian Tindakan Kelas Pada Kelompok A PAUD Anak Bangsa Kota Serang Provinsi Banten, Tahun Ajaran 2017/208). PERNIK?: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 176–186. https://doi.org/10.31851/pernik.v2i01.3115
Lesi, A. N., & Nuraeni, R. (2021). Perbedaan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self-Confidence Siswa antara Model TPS dan PBL. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 249–262. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i2.1260
Rahmah, N. (2018). Hakikat Pendidikan Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v1i2.88
Aprilianti, Y., & Zanthy, L. S. (2019). Analisis Kemampuan Penalaran Matematik Siswa SMP pada Materi Segiempat dan Segitiga. Journal On Education, 01(02), 524–532.

Asih, & Imami, A. I. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP Kelas VIII Pada Materi Himpunan. Maju, 8(2), 9–16.
Awaliyah, W., & Fitrianna, A. Y. (2018). Hubungan Minat Belajar Terhadap Kemampuan Penalaran Matematik Siswa SMP pada Materi Lingkaran. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(2), 93. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i2.p93-98
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075
Santosa, F. H., Negara, H. R. P., & Samsul Bahri. (2020). Efektivitas Pembelajaran Google Classroom Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Matematika (JP3M), 3(1), 62–70. https://doi.org/10.36765/jp3m.v3i1.254
Published
2024-01-02
How to Cite
SUYANTI, Dwi; WALUYO, Mohamad. Analysis of Students’ Mathematical Reasoning in Solving Pythagorean Theorem Problems. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, [S.l.], v. 8, n. 1, p. 18 - 29, jan. 2024. ISSN 2549-5070. Available at: <https://e-journal.ivet.ac.id/index.php/matematika/article/view/2897>. Date accessed: 14 aug. 2025. doi: https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v8i1.2897.