Development of Environmentally Friendly Math Learning Media "Situng" First-Grade Elementary School
Abstract
Math is one of the materials that students are afraid of. The lack of student interest in mathematics is due to the absence of interesting learning media, especially in arithmetic operations. The objectives of this study are: 1) to increase students' interest in mathematics subjects, especially counting operations, 2) to test the effectiveness of environmentally friendly media "situng" in the learning process of grade 1 mathematics. This research is a Research and Development (R&D) development research that uses the 4D model with the Define, Design, Develop, Disseminate process. This research data collection technique uses observation, interviews, questionnaires, pre-test and post-test questions. While the data collection instrument of this study used student questionnaires. The assessment instrument based on the validity test of media experts and teachers based on the Aiken's V validity test with the results of 0.916 with a very high description, the validity test score with the results of r count higher than r table is declared (Valid), the reliability test with the final result of 0.924 with a critical limit of 0.6 is declared (Reliable), the Normality test with a significance result of 0.797 with a significance limit of more than 0.05 is said (Normal) and the T test with a significance of 0.047 has a value less than 0.05 said to be influential. Thus, the environmentally friendly math learning media "situng" is declared valid, and effective for increasing the interest in learning mathematics of first-grade elementary school students.
Downloads
References
Al Masjid, A., Wardani, K., & Marwanti, E. (2019). Pemanfaatan Barang Bekas Sebagai Media Pembelajaran Matematika Cakimukapati (Cara Kilat Temukan Akar Pangkat Tiga). Abdimas Dewantara, 2(2), 142–148.
Anshori, S. (2016). Kontribusi ilmu pengetahuan sosial dalam pendidikan karakter. Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 3(2).
Anugrahini, M. Y., Windrawanto, ; Y, & Wacana, K. S. (n.d.). 75 PENGEMBANGAN GAME BUBBLE MATCH SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PEMBAGIAN DALAM BENTUK PENGURANGAN BERULANG UNTUK SISWA KELAS 2 SD.
Arsyad, A. (2013). Media pembelajaran edisi revisi. Jakarta: Rajawali Pers, 24(4).
Faishol, R., Meliantina, M., Ramiati, E., & Putri, E. I. E. (2021). Pendampingan Kegiatan Pembelajaran Siswa Dengan Memanfaatkan Barang Bekas Untuk Meningkatkan Minat Dan Kreativitas Belajar Pada Masa Pandemi Covid-19. ABDI KAMI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 92–100.
Hendryadi, H. (2017). Validitas isi: tahap awal pengembangan kuesioner. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis, 2(2), 259334.
Humairah, H. (2018). Mengidentifikasi Penggunaan Alat Peraga Sebagai Media Pembelajaran Siswa Di SMP Islam Hasanuddin Dau-Malang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1.
Humairah, H., Rismawanda, R., Khamidah, Z., Mubarok, M. S., & Saud, A. S. (2021). Pemanfaatan Barang Bekas Sebagai Media Pembalajaran RAPATJURANG (Cara Cepat Penjumlahan dan Pengurangan). JAMU: Jurnal Abdi Masyarakat UMUS, 2(01), 8–13.
Nurfadhillah, S., Rachmadani, A., Salsabila, C. S., Yoranda, D. O., Savira, D., & Oktaviani, S. N. (2021). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis android melalui aplikasi quiziz pada pelajaran matematika vi SDN Karang Tengah 06. Pensa, 3(2), 280–296.
Purnama, I. M. (2016). Pengaruh kecerdasan emosional dan minat belajar terhadap prestasi belajar Matematika di SMAN Jakarta Selatan. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(3).
Rulyansah, A., & Sholihati, M. (2018). Pengembangan modul berbasis kecakapan hidup pada pelajaran matematika sekolah dasar. MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 3(2), 194–211.
Rusnilawati, R., & Gustiana, E. (2017). Pengembangan bahan ajar elektronik (BAE) berbantuan flipbook berbasis keterampilan pemecahan masalah dengan pendekatan CTL pada pembelajaran matematika Kelas V Sekolah Dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 4(2), 190–201.
Saribu, P. B. D., & Simanjuntak, J. (2018). Pengaruh permainan tradisional congklak terhadap kemampuan berhitung permulaan anak usia 4-5 tahun di KB Tunas Harapan Kecamatan Sunggal Kab. Deli Serdang. Jurnal Usia Dini E-ISSN, 2502, 7239.
Setiyowati, R. (2017). Meningkatkan Kemampuan Operasi Hitung Perkalian Menggunakan Media Permainan Congklak pada Siswa Kelas II SD Negeri 182/I Hutan Lindung. MENINGKATKAN KEMAMPUAN OPERASI HITUNG PERKALIAN MENGGUNAKAN MEDIA PERMAINAN CONGKLAK PADA SISWA KELAS II SD NEGERI 182/I HUTAN LINDUNG.
Sidiq, E. I., & Syaripudin, C. R. (2022). Sumber Belajar dan Alat Peraga Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Edukasi Nonformal, 3(2), 594–601.
sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung Alfabeta.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian dan Pengembangan. Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Bumi Aksara.
Thiagarajan, S. (1974). Instructional development for training teachers of exceptional children: A sourcebook.
Yanti, N. F., & Sumianto, S. (2021). Analisis faktor-faktor yang menghambat minat belajar dimasa pandemi covid-19 pada siswa SDN 008 Salo. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 608–614.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright for all articles belongs to the authors. All other copyright is held by the journal.