Etnomatematika: Eksplorasi Budaya Kerabhen Sape Madura

  • Zumrotun Aini Universitas Madura
  • Nur Afifah Universitas Madura
  • Irhamdi Muslim Universitas Madura
  • Sri Indriati Hasanah Universitas Madura

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengeksplorasi hubungan antara matematika dengan budaya masyarakat Madura yakni pada Kerabhen Sape. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan penelitian kualitatif-etnomatematika. Etnomatematika digunakan untuk mendeskripsikan budaya yang bernuansa dengan tujuan untuk mendapatkan deskripsi dan analisis mendalam tentang sebuah budaya berdasarkan observasi, data pustaka, wawancara dan dokumentasi yang telah diperoleh dari hasil pengumpulan data. Fokus dalam penelitian ini yaitu eksplorasi etnomatematika dalam budaya Kerabhen Sape Madura, yang bagi kebanyakan masyarakat Madura tidak hanya sebuah pesta rakyat atau acara yang diselenggarakan tiap tahun yang diwarisi secara turun temurun, tetapi Kerabhen Sape adalah bentuk simbol prestise yang dapat mengangkat harkat dan martabat masyarakat Madura. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat berbagai konsep matematika, seperti bangun datar, kesebangunan, kekongruenan, dan operasi bilangan. Selain itu, budaya Kerabhen Sape ini sangat terkenal di Indonesia bahkan hingga tingkat internasional.


Kata kunci: etnomatematika, ekplorasi, kerabhen sape, konsep matematika.


 


ABSTRACT


The purpose of this study was to explore the relationship between mathematics and the culture of Madurese community, namely Kerabhen Sape. In this study, researchers used qualitative-ethnomathematics research. Ethnomathematics is used to describe nuanced culture with the aim of getting a description and in-depth analysis of a culture based on observations, library data, interviews and documentation that has been obtained from the results of data collection. The focus of this research is ethnomatematics exploration in the Madura Kerabhen Sape culture, which for most Madurese is not just a people's party or an annual event inherited from generation to generation, but Kerabhen Sape is also a form of prestige symbol that can lift dignity and the dignity of the Madurese community. The results of this study indicate that there are various mathematical concepts, such as flat wake, congruence, kekongruenan, and number operations. In addition, the Kerabhen Sape culture is very well known in Indonesia and even internationally.


Keywords: ethnomatematics, exploration, kerabhen sape, mathematical concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

d’Ambrosio, U. (1985). Ethnomathematics and its place in the history and pedagogy of mathematics. For the learning of Mathematics, 5(1), 44–48.

d’Ambrósio, U. (2006). Ethnomathematics: Link between traditions and modernity. Brill Sense.

Freudenthal, H. (2012). Mathematics as an educational task. Springer Science & Business Media.

Hafsi, A. R., & Hasanah, S. I. (2019). Kajian Etnomatematika Pada Rumat Adat Taneyan Lanjeng. Prosiding Silogisme, 1(1).

Karnilah, N., & Juandi, D. (2013). Study Ethnomathematics: Pengungkapan Sistem Bilangan Masyarakat Adat Baduy. Jurnal online pendidikan matematika kontemporer, 1(1).

Pambudi, B. (2015). Semiotika Karapan Sapi dan Transformasi Simbolik Masyarakat Madura. Jurnal Komunikasi Islam, 5(1), 114–127.

Putra, H. D., Herman, T., & Sumarmo, U. (2017). Development of student worksheets to improve the ability of mathematical problem posing. International Journal on Emerging Mathematics Education, 1(1), 1–10.

Risdiyanti, I., & Prahmana, R. C. I. (2018). Etnomatematika: Eksplorasi dalam Permainan Tradisional Jawa. Journal Of Medives: Journal Of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 2(1), 1–11.

Setiawan, E. (2012). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kemdikbud (Pusat Bahasa), 2016.

Stacey, K. (2011). The PISA View of Mathematical Literacy in Indonesia. Journal on Mathematics Education, 2(2), 95–126. http://dx.doi.org/10.22342/jme.2.2.746.95-126

Zayadi, M., & Kurniati, D. (2018). Mathematics reasoning and proving of students in generalizing the pattern. International Journal of Engineering & Technology, 7(2.10), 15–17.

Zayyadi, M. (2018). Eksplorasi Etnomatematika Pada Batik Madura. Jurnal Sigma, 2(2), 36–40.

Zayyadi, M., Hasanah, S. I., & Surahmi, E. (2018). Ethnomatematics Exploration in Traditional Games As A Form Of Student’Social Interaction. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 6(2), 125–132.
Published
2019-07-22
How to Cite
AINI, Zumrotun et al. Etnomatematika: Eksplorasi Budaya Kerabhen Sape Madura. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, [S.l.], v. 3, n. 2, p. 177-183, july 2019. ISSN 2549-5070. Available at: <https://e-journal.ivet.ac.id/index.php/matematika/article/view/856>. Date accessed: 04 july 2025. doi: https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i2.856.